03 Temmuz 2003 tarih ve 25157 sayılı Resmi Gazete'nin 2003/5782 sayılı Kararı ile Karadeniz Teknik Üniversitesi Rektörlüğü'ne bağlı olarak Milli Eğitim Bakanlığı'nın 09 Haziran 2003 tarihli ve 14407 sayılı yazısı üzerine, 28.03.1983 tarihli ve 2809 sayılı Kanun'un değişik ek 30 uncu maddesine göre, Bakanlar Kurulunca 17.06.2003 tarihinde kurulması kararlaştırılan Fakültemizde 2006-2007 Eğitim-Öğretim Yılında 25.09.2006 tarihi itibariyle Eğitim-Öğretime başlanmıştır. Kuruluşundan itibaren 2022-2023 eğitim-öğretim yılı mezunları da dahil olmak üzere 867 diş hekimi Fakültemizden mezun olurken 582 öğrencimiz halen aktif olarak eğitim-öğretime devam etmektedir.
Fakültemizde en gelişmiş yöntem ve tekniklerin ışığında ülkemiz insanının ağız sağlığı gereksinimlerini sağlayabilecek, yeniliklere açık, meslek etiğine ve hasta haklarına saygılı, sorumluluk sahibi diş hekimleri, uzmanlar ve akademisyenler yetiştirilmektedir.
Fakültemiz kliniklerinde 126 diş üniti bulunmaktadır. Ayrıca 1 Araştırma Laboratuvarı, 50 kişi kapasiteli Fantom Laboratuvarı ve 4 adet sınıf bulunmaktadır. Öğrencilerimiz 4. ve 5. sınıflarda, öğretim üyelerinin eşliğinde ve çağdaş donanıma sahip modern kliniklerimizde her türlü diş tedavi işlemlerini gerçekleştirerek stajlarını tamamlamaktadırlar.
Başarımız ve Farkımız; Fakültemiz modern diş hekimliği eğitiminin gerektirdiği bütün şartları sağlamaktadır. Fakültemiz öğrencileri eğitim hizmetlerinde Ülkemizde ilk olan simultane demo görüntüleme sistemine sahip fantom laboratuvarında eğitim görmektedir. Dental tomografi ve dijital radyografi üniteleri ile birkaç saat içinde estetik porselen restorasyonlar (lamine, kron, köprü, dolgu) yapmayı sağlayan CAD-CAM sistemi, sert ve yumuşak doku lazer cihazlarının bulunduğu lazer kliniği, Mikroskop altında endodontik tedavilerin yapıldığı mikro-endodonti kliniği ve sedasyon/genel anestezi altında diş tedavisi uygulamaları gibi sahip olduğumuz bir çok imkanlarımız bizi uluslararası standartla uyumlu hale getirmektedir.
Misyonumuzun gereği olan diğer bir faaliyetimiz de topluma kaliteli ağız ve diş sağlığı hizmeti sunmaktır. Fakültemizde rutin hasta tedavileri yanında özellikle engelli çocuk ve erişkinlere ve diş hekimi fobisi olan çocuklara yönelik olarak Farabi Hastanesi ameliyathanelerinde genel anestezi altında diş tedavi işlemleri yürütülmekte olup bölgemizde bu hizmeti sağlayabilen merkezlerden biri olma sorumluluğunu taşımaktayız. Ayrıca genel anestezi altında çene cerrahisi girişimi gerektiren hastaların ameliyatları, Kanuni Eğitim ve Araştırma Hastanesi ile yapılan protokol çerçevesinde ortaklaşa yapılmaktadır. Bir diğer görevimiz olan bilimsel araştırma-proje ve yayın çalışmalarımızda devam edilmektedir.
Öğrenci Sayılarımız
2023-2024 Eğitim-Öğretim yılı sonu itibariyle;
Fakültemizden 957 diş hekimi mezun oldu.
Halen, lisans düzeyinde 602 öğrenci, uzmanlık düzeyinde ise 110 öğrencimiz eğitim-öğretime devam etmektedir.
Ağız Diş ve Çene Radyolojisi Anabilim Dalı
Hastaların fakülteye ilk başvurularında muayenelerinin yapıldığı bölüm Ağız Diş ve Çene Radyolojisi bölümüdür. Ağız Diş Çene kliniği ve Radyoloji kliniği olarak çalışan bu iki ayrı klinikte, diş çürüğü, dişeti hastalıkları, diğer hastalıkların ağızda oluşturabildiği bazı değişiklikler ve ağızda ve çenelerde meydana gelen hastalıkların teşhisleriyle ilgilenilmektedir.
Oluşan bu hastalıkların teşhis ve tedavilerinde genellikle görüntülenmesi de gerekli olmakta ve bu görüntüleme yöntemleri ve ayrıca diğer kliniklerin ihtiyacı olan radyografi ihtiyaçları da Radyoloji kliniğimizde karşılanmakta ve gerekli görüldüğünde ileri görüntüleme ve tetkikler için Tıp hekimliği branşlarından faydalanılmaktadır. Bu işlemler sonucunda hastaların planlanan tedavileri fakültemizin ilgili diğer klinikleri tarafından yapılmaktadır.
Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi Anabilim Dalı
Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi Anabilim Dalı, dişlerin normal ve cerrahi çekimleri, gömülü diş operasyonları, implant yerleştirilmesi, çene kist ve tümörlerinin operasyonları ve rekonstrüksiyonu, preprotetik cerrahi operasyonları, çene- yüz kırıklarının cerrahi tedavileri, ortognatik cerrahi operasyonları ve çene eklemi operasyonları gibi çene-yüz bölgesi ile ilgili operasyonların yapıldığı bilim dalıdır.
Endodonti Anabilim Dalı
Endodonti; insan dişinin morfolojisi, fizyolojisi, patolojisi ve özellikle de pulpa (diş özü), diş kökü ve kök ucunu saran dokularla ilgilenen diş hekimliği dalıdır.
Endodontinin çalışma alanı, diş pulpası, diş kökü ve kökü saran dokuların biyolojisini ve bu dokuları etkileyen hastalıkların ve yaralanma-ların etyolojilerini, teşhislerini ve tedavilerini içerir.
Endodonti kliniğinde pulpa ve periapikal kaynaklı ağrıların tedavisi, pulpa kaplaması ve amputasyonu gibi vital pulpa tedavileri, kök kanal tedavisi, pulpa kaynaklı patolojik dokuların cerrahi olarak uzaklaştırılması, avulse (yerinden çıkan) dişlerin replantasyonu (yerine konması) ve bilinçli replantasyon işlemleri, endodontik implantlar, renklenmiş diş mine ve dentin dokularının ağartılması ve kök kanal boşluğunu içeren koronal restorasyonlarla ilişkili post ve/veya core restorasyonu gibi tedavi işlemleri yapılmaktadır. Endodonti anabilim dalında lisans düzeyinde eğitim, bilimsel araştırmalar, ve hasta tedavi hizmetleri yürütülmektedir.
Ortodonti Anabilim Dalı
Ortodonti; Latince'de "düzgün diş" anlamına gelmektedir. Genel olarak; çocuklar ve yetişkin bireylerin diş ve çene yapılarında meydana gelen bozuklukların teşhisi, tedavisi ve önlenmesi için uğraşan bir diş hekimliği dalıdır. Bu işlemler,ortodonti alanında özel eğitim almış ve "ortodontist" olarak tanımlanan kişiler tarafından gerçekleştirilmektedir.
Ortodontist; dişlerin ve çenelerin kötü pozisyonlarını, ortodontik tedavi için hazırlanmış çeşitli aygıtlar ve teller yardımıyla düzeltir. Hastaya güzel bir yüz estetiği ve etkileyici bir gülüş kazandırmak, sağlıklı bir çiğneme ve konuşma için gerekli olan diş ve çene ilişkisini elde etmek, ortodontistin temel hedefleri arasındadır.
Ortodontik Tedavinin Önemi
Ortodontik tedavi ile dişler çene kemiği üzerinde düzgün bir şekilde yerlerini alırken kapanış bozukluklarından kaynaklanan çene eklemi, baş, boyun ya da başka organlara yansıyan ağrılar yok olur. Kişiye iyi bir çiğneme fonksiyonu kazandırılarak özellikle mide problemleri gibi sindirim sistemiyle ilgili sorunlar giderilebilir. İyi konuşmak ve sesleri doğru çıkarabilmek için, düzenli bir diş-çene ilişkisine sahip olmak gereklidir.
Konumlarında bozukluk olan (ileri-geri, ya da yan yatmış) dişleri tam olarak temizleyebilmeniz mümkün değildir. Tam temizlenemeyen dişler ise çürük adayıdır. Ortodonti dişleri düzgün sıralarken, dişlerinize daha iyi bakım yapabilmenizi sağlar, böylece çürük riski azalmış olur.
Ortodontik Tedavinin Yaşı Nedir?
Dişler sağlıklı olduğu sürece hem çocuklara hem de yetişkinlere ortodontik tedavi uygulanabilir. Ancak bazı problemlerin çözümü büyüme ve gelişim döneminde daha kolay olduğu için çocukların 7 yaşından itibaren ortodontik muayeneden geçmesi önerilir. Bazı ortodontik problemlerin tedavisi erken dönemde daha kolaydır. Bu nedenle tüm daimi dişlerin sürmesini veya büyümenin sona ermesini beklemek tedaviyi bazen zorlaştırır.
Gelişen teknoloji, çocuklukta yapılamayan ortodontik tedaviyi yetişkinlikte mümkün kılmaktadır. Aslında dişleri ilgilendiren tedaviler hemen her yaşta yapılabilir; yeter ki dişler ve dişeti sağlıklı olsun. Ancak çene kemiklerini ilgilendiren anomaliler ileri yaşlarda ancak ameliyatla düzeltilir.
Ortodontik Tedavi Süresi
Genel olarak ortodontik apareylerle yapılan aktif tedavi 1-3 yıl sürer. Ancak bu süre, hastanın büyüme ve gelişim dönemine, kapanış bozukluğunun derecesine, hastanın ağız bakımına, tedaviye ve doktorun önerilerine ve randevu tarihlerine uyumuna bağlıdır. Ağır olmayan bozukluklar daha kısa sürede tedavi edilebilir ve bazı bireyler ortodontik tedaviye daha kısa sürede cevap verir.
Pedodonti Anabilim Dalı
Çocuklara uygulanan her türlü tedavi ve koruyucu diş hekimliği işlemlerini yapan diş hekimliği dalına pedodonti denir.
Pedodonti, ortodonti hariç çocuk diş tedavilerini kapsar. Çocuk tedavisi özel ilgi gerektirmektedir. Çocuk psikolojisini iyi bilmek, onları korkutmadan diş hekimi koltuğuna alıştırmak ve diş temizliği hakkında bilgilendirerek hayatları boyunca sağlıklı dişlerle yaşayabilmelerini sağlamak gerekmektedir.
Anne ve babaya kendi tedavileri yapılırken çocuklarını da beraberlerinde getirmelerini önerilmektedir. Özellikle daha önce hiç diş hekimine gitmemiş çocuklar, anne ve babalarının tedavileri yapılırken onları seyredebilmekte, korkulacak bir şey olmadığını görmektedirler. Bu şekilde zamanla diş hekimine alışmaları mümkün olabilmektedir.
Periodontoloji Anabilim Dalı
Periodontoloji, dişeti ve dişi çevreleyen destek dokuları inceleyen bilim dalıdır.
Periodontolojinin tedavi kapsamı-nı; ağız hijyen motivasyonu, diş taşı temizliği, diş eti iltihapları, dişeti büyümeleri, diş ve dişeti iltihaplarının kombine tedavileri, erken ve geç dönemde görülen periodontal hastalıklar, diş eti çekilmeleri, periodontal hastalığa bağlı diş mobilitelerinin tedavisi, çene kemiğinin içine implant yerleştirilmesi oluşturur.
Periodontoloji ayrıca, sistemik, hormonal ve genetik hastalıklara bağlı ağız içi bulgularının tanısı ve diş eti hastalıklarının tedavisi ile klinik ve temel tıp bilimlerine yardımcı olmaktadır.
Restoratif Diş Tedavisi Anabilim Dalı
Dişlerdeki şekil, konum veya renk bozuklukları fonksiyon ve fonasyonda olduğu kadar, estetik açıdan da önemlidir. Gülümsediğimiz zaman yüzümüzün önemli bir bölümünü oluşturan dişler, güzel bir görünüme sahip olmamızda oldukça önemli bir paya sahiptir. Estetik değeri olduğu kadar genel sağlık üzerinde de etkisi olan diş sağlığı konusunda toplumun bilinçlendirilmesi, yönlendirilmesi, gerekli tedavilerin uygulanması ve böylece toplumun yaşam kalitesinin artırılması temel amacımızdır.
Kliniğimizdeki uygulamalar, ağız ve diş hastalıklarına karşı koruyucu, önleyici tedavi uygulanmalarının yanı sıra, çürük, travma, renklenme ve çeşitli anomaliler nedeni ile dişlerde meydana gelen yapı ve şekil bozukluklarının restoratif materyallerle yeniden düzenlendiği, estetik ve restoratif uygulamaları içermektedir.
Protetik Diş Tedavisi Anabilim Dalı
Protez anlam olarak vücuttaki herhangi bir eksikliğin veya işlevini tam olarak yerine getiremeyen organ veya dokunun yapay olarak yerine konulması demektir . Diş Hekimliğinde Protetik Diş Tedavisi , eksik veya kaybedilmiş dişlerin yerine yapay olarak yenilerinin getirilmesi anlamına gelmektedir. Diş eksikliğinin sayısı, konumu ve çevre dokuların durumuna göre tedavi şekli: sabit restorasyonlar, bölümlü protezler ve tam protezler ile yapılabilmektedir. İmplantolojinin gelişmesiyle beraber implantlardan da destek aldığımız protezler yapabilmekteyiz.
Çene, dil ve yüz bölgelerindeki eksikliklerin veya deformitelerin de çoğu zaman protetik olarak tedavisi yapılabilmektedir. Temporomandibular eklem rahatsızlıklarında da okluzal rehabilitasyon ve tedavinin yönlendirilmesi protetik diş tedavisinin görevleri içerisinde yer alır. Tüm restorasyonlarımızda amaç, hastaya kaybettiği veya eksikliğini duyduğu fonksiyon, fonasyon ve estetiği yerine getirmektir.
Akademik Personel Sayılarımız
BÖLÜM / ANABİLİM DALLARI |
AKADEMİK KADRO |
|||||
KLİNİK BİLİMLER BÖLÜMÜ |
Profesör |
Doçent |
Dr. Öğr. Üyesi |
Arş. Gör. |
Uzman Dt. |
Toplam |
Ağız Diş ve Çene Radyolojisi Anabilim Dalı |
1 |
0 |
1 |
5 |
- |
7 |
Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi Anabilim Dalı |
2 |
2 |
0 |
16 |
- |
20 |
Endodonti Anabilim Dalı |
1 |
1 |
2 |
13 |
- |
17 |
Ortodonti Anabilim Dalı |
- |
- |
3 |
18 |
1 |
22 |
Pedodonti Anabilim Dalı |
2 |
1 |
1 |
17 |
- |
21 |
Periodontoloji Anabilim Dalı |
1 |
- |
1 |
13 |
- |
15 |
Restoratif Diş Tedavisi Anabilim Dalı |
- |
2 |
1 |
9 |
1 |
13 |
Protetik Diş Tedavisi Anabilim Dalı |
3 |
1 |
- |
17 |
- |
21 |
Genel Toplam |
10 |
7 |
9 |
108 |
2 |
136 |
Fantom Laboratuvarı:
Günümüzde diş hekimliği eğitimi, geleneksel yöntemlere ek olarak teknolojinin sağladığı yeni olanaklardan da yararlanmaktadır. Bu teknolojiler, diş hekimliği öğrencilerinin teorik bilgilerini pratiğe dönüştürmelerine ve klinik becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmaktadır. Gerçek insan çenelerine ve dişlerine benzeyen ve öğrencilerimize zarar verme riski olmayan malzemelerden yapılmış fantom kafa modellerinden oluşan laboratuvardır. Eğitimcinin önünde bulunan fantom modeli ve modele üstten bakan bir kamera sayesinde öğrenciler, önlerinde bulunan monitörlerde eğitimcinin fantom modeli üzerinde uyguladığı işlemleri eğitimcinin gözünden takip edebilmekte ve kendi fantom modelleri üzerinde aeratör ve mikromotor kullanarak protetik, restoratif ve endodontik işlemleri uygulayabilmektedir. Ayrıca Fakültemiz fantom laboratuvarında Türkiye?de ilk olan bir periapikal radyograf bölmesi kurulmuştur. Böylece öğrencilerimizin Endodonti uygulamalarında röntgen kullanımıyla erkenden tanışması sağlanmıştır.
Preklinik Laboratuvar:
Diş hekimliği eğitiminde pratik eğitim, birbirine bağlı klinik öncesi ve klinik uygulamalarından oluşur. Fakültemizde klinik öncesi eğitim, diş morfolojisinin öğrenilmesi ve el becerisinin geliştirilmesini amaçlayan ?manipülasyon? ve ?protetik diş tedavisi? ile teorik kısmı verilirken pratik kısmında ise Preklinik Laboratuvarında; öğrenilen morfolojinin sabun, alçı, mum gibi materyallerde uygulanılması sağlanır. Ayrıca fantom dişlerde ve çenelerde protetik preparasyonlar ve sabit, total ve parsiyel protez uygulamaları yapılır. Bu sayede öğrencilerimiz, diş hekimliği uygulamalarını gerçekçi bir ortamda deneyimleyerek klinik uygulama sırasında karşılaşabilecekleri zorluklara daha iyi hazırlanabilmektedirler.
CAD-CAM ve Lazer Uygulamları:
Diş hekimliği ileri teknolojileri, diş hekimliği eğitimini daha çekici ve güncel hale getirmeye yardımcı olmaktadır. Bu teknolojileri gözlemleyerek ileride bu teknolojilerin kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte, diş hekimliği öğrencilerinin daha hazırlıklı diş hekimleri olarak yetişmeleri beklenmektedir.
Klinik Gözlem:
Klinik öncesi temel beceriler, klinikte gerçek hasta tedavisine başlamadan önce öğrencilere kazandırılması gereken becerilerdir. Bu beceriler, öğrencilerin klinik çalışma ortamında güvenli ve etkili bir şekilde çalışabilmeleri için gereklidir. Klinik çalışma ortamıyla doğrudan ilişkili olan çekirdek beceriler, öğrencilerin klinik ortamda güvenli bir şekilde çalışabilmeleri için gerekli olan temel becerileri kapsar. Bu beceriler, çapraz enfeksiyon kontrolü, el yıkama, acil uygulamalarla baş edebilme ve klinik ortamını hazırlamayı içerir. Hasta tedavisiyle dolaylı ilişkili olan beceriler ise, hastalarla etkili bir şekilde iletişim kurabilme ve ekip halinde çalışabilme becerileridir. İletişim becerisi, hastaların ihtiyaçlarını anlayabilme ve onlara doğru bilgileri ve tedavileri sağlayabilme yeteneği anlamına gelir. Takım çalışması becerisi ise, diğer sağlık çalışanlarıyla birlikte çalışabilme ve ortak hedeflere ulaşmak için işbirliği yapabilme yeteneğidir. 3. sınıf öğrencilerimiz klinik uygulamalara başlamadan önce edindikleri tüm bu kazanımlar ile hasta güvenliğini ve gelecekteki mesleki başarılarını artırmaktadır.
Klinik Uygulama:
Klinik yeterlik, bilişsel ve devinsel becerilerin bir arada kullanılmasını gerektiren karmaşık bir kavramdır. Bilişsel beceriler, bilgiyi anlama, yorumlama, problem çözme, eleştirel düşünme gibi zihinsel süreçleri içerir. Bu beceriler, klinik ortamda hastaların ihtiyaçlarını doğru bir şekilde anlama, doğru tanı ve tedavi planları geliştirme ve hastalara bilgi ve destek sağlama gibi durumlarda gereklidir. Devinsel beceriler ise, fiziksel hareketleri koordine etme, el-göz koordinasyonunu sağlama, motor becerilerini geliştirme gibi becerileri içerir. Bu beceriler, klinik ortamda hastalara müdahale etme, cerrahi işlemler yapma, diş hekimliği uygulamaları gerçekleştirme gibi durumlarda gereklidir. Klinik ortamda gerçekleştirilen öğrenmeler, öğrencilerin hem bilişsel hem de devinsel becerilerini geliştirmelerine olanak tanır. Bu mottolara uygun olarak fakültemiz 4. Sınıf ve 5. Sınıf öğrencileri klinik ortamda deneyim kazandıkça, bilişsel ve devinsel becerilerini geliştirerek klinik yeterliğe ulaşabilirler.
Mezun olan öğrencilerimiz özel muayenehanelerde, Sağlık Bakanlığına bağlı merkezlerde ve hastanelerde, Diş Hekimliği Fakülteleri'nde ve ARGE Merkezleri'nde çalışabilmektedir. Uzman Diş Hekimi olmak isteyenler, ÖSYM tarafından yapılan "Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavına (DUS) girerek seçtikleri uzmanlık alanında uzmanlık eğitimi alabilmektedir.
Ayrıca birçok mezunumuz, yurt içi ve yurt dışındaki üniversitelerde lisansüstü eğitimlerine devam etmekte ve üniversitelerde öğretim elemanı olarak kariyerlerine devam etmektedirler.
Dr. Öğr. Üyesi Buket PALA MUTLU |
Ali Rıza BİRİNCİ |
Volkan KAR |
---|
Karadeni Teknik Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi
2023-2024 Yılı Merkezi Yerleştirme Kontenjan ve Taban Puanları
Kontenjan | Yerleşen Sayısı | Yerleşen Son Kişinin Puanı * | |
---|---|---|---|
Genel Kontenjan | 100 | 100 | 475,55547 |
Okul Birincisi Kontenjanı | 3 | 3 | 463,86393 |
Yerleşen Son Kişinin Başarı Sırası * | ||||
---|---|---|---|---|
Kontenjan | Yerleşen Sayısı | 0,12 Katsayı ile | 0,12 + 0,06 Katsayı ile | |
Genel Kontenjan | 100 | 100 | 36.111 | --- |
Okul Birincisi Kontenjanı | 3 | 3 | 45.916 | --- |