Şubat
Pedagojik Formasyon Eğitiminin Uygulanmasına Dair Sorular ve Cevapları
Matematik Bölümü
PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİNİN UYGULANMASINA DAİR MUHTEMEL SORULAR VE CEVAPLARI
1-Eğitim ve öğretim sırasında hangi öğrenciler pedagojik formasyon eğitimi alabilecektir?
Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulunun 20/02/2014 tarihli ve 9 sayılı "Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esasları"nın ekinde yer alan öğretmen yetiştiren fakülteler dışında formasyon eğitimi alınabilen alanlardaki fakültelerdeki öğrenciler pedagojik formasyon eğitimi alabilecektir.
2-Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakülteleri dışında pedagojik formasyon eğitimi nasıl verilecektir?
Öğrencilerin kayıtlı olduğu programın örgün eğitim ve öğretimi sırasında, seçmeli ders olarak üçüncü yarıyıldan itibaren verilecektir. Öğrenciler bu seçmeli dersleri sekiz yarıyıllık eğitimlerinin üçüncü yarıyılından itibaren alabileceklerdir.
3- Pedagojik formasyon derslerini kimler verebilecektir?
Pedagojik formasyon eğitimi dersleri Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Çerçeve Usul Ve Esaslar’ın 6. maddesinde belirtilen ders verecek öğretim elemanlarına ilişkin husus çerçevesinde yürütülecek olup doktora veya doçentlik alanı Eğitim Yönetimi, Eğitim Programları ve Öğretim, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme anabilim dallarında olan ve ilgili üniversitenin kadrosunda bulunan öğretim elemanları pedagojik formasyon derslerini verebilecektir.
4-Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültesi veya Eğitim Bilimleri bölümü bulunmayan üniversiteler kendi kadrolarında bulunan Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme ile ilgili öğretim üyelerinden yararlanarak kendi üniversitelerinde bu eğitimi sürdürebilirler mi?
3. Maddede belirtilen ders verecek öğretim elemanlarına ilişkin husus da dikkate alınarak üniversitenin kadrosunda olması şartıyla Eğitim Yönetimi, Eğitim Programları ve Öğretim, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme anabilim dallarında toplamda en az 5 öğretim elemanı bulunan üniversiteler Yükseköğretim Kurulundan izin almak kaydıyla kendi öğrencilerine söz konusu eğitimi verebilecek olup bu üniversitelerde koordinasyonun nasıl yapılacağını Üniversite Yönetim Kurulu belirleyebilecektir.
5-Bünyesinde eğitim/eğitim bilimleri fakültesi veya eğitim bilimleri bölümü bulunmayan üniversitelerde hangi şartlarda pedagojik formasyon eğitimi verilebilecektir?
a) Üniversite pedagojik formasyon derslerini vermeye ehliyetli doktoralı öğretim elemanı görevlendirmesi yapıp, Yükseköğretim Kurulundan izin aldığı takdirde pedagojik formasyon eğitimi verebilecek,
b) Bünyesinde eğitim/eğitim bilimleri fakültesi veya eğitim bilimleri bölümü bulunmayan üniversitelerin öğrencileri, pedagojik formasyonun verildiği ildeki başka bir üniversitenin kabul etmesi şartıyla ilgili diğer üniversitelerden formasyon dersleri alabilecektir.
6-Vakıf yükseköğretim kurumları da pedagojik formasyon eğitimi verebilecek mi?
Öğrenim sırasında pedagojik formasyon derslerini diğer üniversitelerde olduğu gibi verebilecektir.
7-Pedagojik formasyon dersleri 240 kredinin içinde mi değerlendirilmelidir? 240 AKTS aşılabilir mi?
a) Lisans eğitim ve öğretim süresi 4 yıl olan ve formasyon eğitimi alabilecek programların diğer bölümlerden alınabilen veya zorunlu seçmeli olmayan seçmeli derslerinin yerine, üniversitenin formasyon eğitimi alabilecek tüm programları için söz konusu dersler seçmeli ders olarak açılacak ve öğrenciler kendi bölümlerindeki seçmeli dersler yerine bu dersleri alacaktır.
b) Bu çerçevede mezuniyet 240 AKTS veya üzerinde olabilecektir. Ancak, toplam AKTS 300’ün altında olmalıdır.
8-Pedagojik formasyon dersleri uzaktan öğretim olarak verilebilir mi?
Yükseköğretim Kurumlarındaki Uzaktan Öğretime İlişkin Usul ve Esaslar uyarınca her programdaki her bir yarıyıldaki derslerin AKTS kredilerine göre en fazla %30’u uzaktan öğretimle verilebilmektedir. İlgili dönemde seçmeli ders olarak açılacak olan pedagojik formasyon dersleri bu uygulama kapsamında (özel öğretim yöntemleri ve öğretmenlik uygulaması dersi gibi uygulamalı dersler hariç) değerlendirilecektir.
9- Pedagojik formasyon eğitimi dersleri öğrenci transkriptlerine dahil edilecek mi?
a) Öğrenciler seçmeli ders olarak aldıklarından dolayı dersler transkript içinde yer alacaktır. Sadece bir Transkript düzenlenecek ve bu dersler bu transkript içinde yer alacaktır.
b) Mezuniyet ortalamasına dahil edilecektir.
c) Diplomaların arkasına “Pedagojik formasyon eğitimini tamamlamıştır.” ifadesi yazılacaktır.
d) Mezunların transkripti için mevcut uygulamada herhangi bir değişiklik yoktur.
10-Pedagojik formasyon eğitiminde hangi dersler verilecek?
11-Pedagojik formasyon eğitiminde verilen derslerin hepsinin alınması zorunlu mudur?
a) Pedagojik formasyon eğitimi derslerini almak öğrencilerin talebine bağlıdır.
b) Söz konusu dersleri seçmeli ders olarak alan ancak tümünü tamamlamayan öğrencilerin diplomalarında bu eğitimi tamamladığına dair ifade yer almayacak, öğrencinin sadece transkriptinde aldığı dersler yer alacaktır.
12-Açıköğretim ve uzaktan öğretim programlarında öğrenim gören öğrenciler "pedagojik formasyon eğitimi" derslerini alabilecekler mi?
a) Halihazırdaki uygulamada hiçbir değişiklik yapılmamıştır.
b) MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 9 sayılı "Öğretmenlik Alanları, Atama ve Ders Okutma Esasları"nın ekinde belirtilen alanlardaki Açıköğretim ve Uzaktan öğretim programlarında kayıtlı öğrenciler mezuniyetlerinden sonra Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına veya Öğretmenlik Mesleği Tezsiz Yüksek Lisans Programına başvuru yapabileceklerdir.
13-Son sınıf öğrencisi olup kayıtlı olduğu programın mezuniyet için gerekli tüm şartlarını yerine getiren öğrenciler, pedagojik formasyon eğitimi uygulamasından yararlanabilecekler mi?
a) Diplomasını almak isteyen öğrenciler diplomalarını alabilecektir. Ancak formasyon ile ilgili mezun şartlarına tabidirler.
o Bu adaylar talep etmeleri halinde Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına kayıtları yapılabilecek,
o Bu durumda olup söz konusu sertifika programına kayıt olanlar Mezunlar İçin Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Çerçeve Usul ve Esaslar uyarınca sertifika öğrenim ücretini, sertifika programında alacakları dersler ve öğretmenlik uygulaması dikkate alınarak ödeyecektir.
o Bu öğrencilere mahsus olmak üzere ilgili üniversite Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı açarak devam etmelerini sağlayacaktır.
b) Diplomalarını almayıp formasyon eğitimi almaya devam etmek isteyenler ise öğrenimlerine 2022-2023 eğitim öğretim yıl yaz öğretim de dahil olmak üzere 2023- 2024 eğitim ve öğretim Bahar dönemine kadar lisans öğrenci haklarına sahip olarak devam edebilecektir.
14-Mezun Öğrenciler için Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı uygulamasına devam edilecek midir?
Hali hazırda yapılan uygulamada bir değişiklik yoktur. Mezun Öğrenciler için Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı uygulamasına devam edilecektir.
15-Halen pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına devam eden öğrenciler için mevcut program
aynen uygulanmaya devam edilecek midir?
Halen Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına devam eden öğrenciler için mevcut program aynen uygulanmaya devam edilecektir.
16-Mezun öğrenciler için pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı uygulamasında öğrenci
kabulü ve muafiyet nasıl olacak?
a) Mezunlar için uygulanmakta olan pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına bir öğretim yılında sadece bir yarıyılda öğrenci kabulü yapılacak olup iki dönemde de ayrı ayrı öğrenci kabul edilemeyecektir.
b) Söz konusu sertifika programında teorik derslerden muafiyet üniversitelerin ilgili kurullarınca değerlendirilebilecek, ancak Öğretmenlik Uygulaması dersinden muafiyet sağlanmayacaktır.
17-Öğretmenlik Mesleği Tezsiz Yüksek Lisans Programı hangi üniversitelerde açılacaktır?
a) Yükseköğretim Kurulu ve Millî Eğitim Bakanlığı temsilcilerinden oluşan Öğretmen Yetiştirme Çalışma Grubu tarafından Öğretmenlik Mesleği Tezsiz Yüksek Lisans Programının müfredat çalışması yapılarak Yükseköğretim Kurulu tarafından karara bağlandıktan sonra yükseköğretim kurumlarına bildirilecektir.
b) Söz konusu çalışma tamamlandıktan sonra Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültesi olan ve enstitüleri bünyesinde Yükseköğretim Kurulundan Öğretmenlik Mesleği Tezsiz Yüksek Lisans programı açılması talebi bulunan üniversitelerin talepleri incelenerek uygun bulunan üniversitelerde anılan tezsiz yüksek lisans programı açılabilecektir.
EK 1 : Pedagojik Formasyon Eğitiminde Yer Alan Dersler
Eğitime Giriş (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, eğitim, öğretim, öğrenme, öğretmenlik, okul ve eğitim sistemini çeşitli yönleriyle tanıtmak olup başlıca konular: Eğitim, öğretim ve öğrenmeyle ilgili temel kavramlar; eğitimin amaçları ve işlevleri; eğitimin diğer alanlarla ve bilimlerle ilişkisi; eğitimin hukuki, sosyal, kültürel, tarihî, politik, ekonomik, felsefi, etik ve psikolojik temelleri; eğitim bilimlerinde yöntem; bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okul ve sınıf; bir meslek olarak öğretmenlik ve öğretmenlik meslek etiği; öğretmen yetiştirmede güncel gelişmeler; yirmi birinci yüzyılda okul ve eğitimle ilgili temel yönelimler.
Öğretim İlke ve Yöntemleri (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, öğretim ve öğrenmeyle ilgili temel kavram, kuram, strateji, yaklaşım ve modelleri tanıtmak olup başlıca konular: Öğretim ilke ve yöntemleriyle ilgili temel kavramlar; öğretim ve öğrenme ilkeleri, modelleri, stratejileri, yöntemleri ve teknikleri; öğretimde hedef ve amaç belirleme; öğretim ve öğrenmede içerik seçimi ve düzenlemesi; öğretim materyalleri; öğretimin planlanması ve öğretim planları; öğretimle ilgili kuram ve yaklaşımlar; etkili okulda öğretim ve öğrenme; öğrenmede başarı; sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi; eğitim ve öğretim sürecinde etik ilkeler.
Sınıf Yönetimi (2-0-2)
Bu dersin genel amacı, bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak sınıfı çeşitli yönleriyle tanımak olup başlıca konular: Sınıf yönetimiyle ilgili temel kavramlar; sınıfın fiziksel, sosyal ve psikolojik boyutları; sınıf kuralları ve sınıfta disiplin; sınıf yönetimiyle ilgili başlıca modeller; sınıfta öğrenci davranışlarının yönetimi; sınıfta iletişim ve etkileşim süreci; sınıfta öğrenci motivasyonu; sınıfta zaman yönetimi; sınıfta bir öğretim lideri olarak öğretmen; öğretmen ve veli görüşmelerinin yönetimi; olumlu sınıf ve öğrenme ikliminin oluşturulması; okul kademelerine göre sınıf yönetimiyle ilgili örnek olaylar.
Özel Öğretim Yöntemleri (3-0-3)
Özel öğretim yöntemleri dersinin genel amacı, öğretimle ilgili genel ilke ve yöntemlerden hareketle belirli bir alana özgü temel kavram, strateji, yöntem, araç-gereç, materyal ve teknikleri tanıtmak suretiyle programda yer alan etkinliklerde bunların kullanımını sağlayacak gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırmak olup bu çerçevede başlıca konular: Alana özgü eğitim programının, eğitim ortamlarının ve öğretim materyallerinin incelenmesi ve değerlendirme süreci; özel öğretim yöntemlerinde: proje yaklaşımı, çoklu zeka kuramı, etkili öğrenme, problem çözmeye dayalı öğrenme, işbirliğine dayalı öğrenme vd. yaklaşımlara göre programda yer alan etkinliklerin planlanması ve uygulanması.
Rehberlik ve Özel Eğitim (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, okullarda rehberlik sürecini ve özel eğitimi ana hatlarıyla tanıtmak olup başlıca konular: Eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri; rehberliğin kısa tarihçesi; rehberlikle ilgili model ve yaklaşımlar; gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel rehberlik programı); rehberlik türleri (eğitsel, mesleki ve kişisel rehberlik); öğretmenin sınıf rehberliğindeki rol ve işlevi; özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tarama, yönlendirme, tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin özel eğitime katılımı ve işbirliği; rehberlik ve özel eğitimde etik ilkeler.
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, eğitimde ölçme ve değerlendirme süreçlerinin ve araçlarının kapsamını ve kullanımını öğrenmek olup başlıca konular: Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlilik, güvenirlilik, kullanışlılık) özellikleri; sınıfta kullanılacak ölçme araçlarının geliştirilmesi; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verilmesi; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.
Eğitim Psikolojisi (3-0-3)
Bu dersin genel amacı, psikolojinin temel kavram ve konularından hareketle psikolojinin eğitim alanındaki etkilerini, öğrenenin ve öğrenmenin psikolojik boyutlarını tanımak olup başlıca konular: Psikolojinin ve eğitim psikolojisinin temel kavramları; eğitim psikolojisinde araştırma yöntemleri; gelişim kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel farklılıklar; öğrenmeyle ilgili temel kavramlar; öğrenmeyi etkileyen faktörler; eğitim ve öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramları; öğrenme sürecinde motivasyon.
Öğretim Teknolojileri (2-0-2)
Bu dersin genel amacı, bilişim ve bilgi teknolojilerinin eğitim ve öğrenme sürecindeki etkilerini tanımak ve bunlardan yararlanabilmeyi sağlamak olup başlıca konular: Eğitimde bilgi teknolojileri; öğretim süreci ve öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması; öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar; öğrenme yaklaşımlarında yeni yönelimler; güncel okuryazarlıklar; araç ve materyal olarak öğretim teknolojileri; öğretim materyallerinin tasarımı; tematik öğretim materyali tasarlama; alana özgü nesne ambarı oluşturma, öğretim materyali değerlendirme ölçütleri.
Öğretmenlik Uygulaması (1-8-5)
Bu dersin genel amacı; öğretmenlik uygulaması yapılacak okulu ve sınıfı çeşitli yönleriyle gözlemleyerek yakından tanınmasını ve gözlem sonuçlarının raporlaştırılmasını sağlamak. Ders kapsamında ele alınabilecek başlıca konular: Bir eğitim ve öğrenme ortamı olarak okulun gözlemleme ve tanıma; okulun fiziki özelliklerinin ve kurumsal yapısının inceleme; okulda yönetici, öğretmen ve diğer personelin görev ve sorumluluklarını araştırma; okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerini gözlemleme; sınıfın fiziki, sosyal, eğitsel ve psikolojik yönlerinin gözlemleme; okul programını inceleme; öğretmenin okul ve sınıftaki günlük ders ve eğitim etkinliklerini gözlemleme; öğrencilerin okuldaki bir gününü gözlemleme. Öğrencilere, diğer derslerde edindikleri kazanımları, belirli bir alanda kullanabilme konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri kazandırma, alana özgü özel öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili gözlem yapma; alana özgü özel öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak mikro-öğretim uygulamalarını yapabilme; bir dersi bağımsız bir şekilde planlayabilme; dersle ilgili etkinlik ve materyal geliştirilme; öğretim ortamlarını hazırlama; sınıfı yönetme, ölçme, değerlendirme ve yansıtma yapma.